Persbericht:

IKEA en TED de meest inspirerende organisaties van Nederland

Visiegedreven organisaties die voortdurend vernieuwen hebben de aandacht

Vandaag wordt bekend gemaakt wat de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland zijn. In de ogen van consumenten en in die van businessprofessionals. Winnaars zijn IKEA (consumenten) en TED (businessprofessionals). Het onderzoek werd voor de zevende keer uitgevoerd en maakt zichtbaar welke organisaties de aandacht van Nederland hebben. Het laat ook zien wat de kenmerken zijn van deze organisaties. Opvallend is dat het de bèta-organisaties zijn die dit jaar hoge ogen gooien: bedrijven met flexibele structuren en die voortdurend vernieuwen. Technologie blijkt een tweede factor die inspirerende organisaties verankerd hebben in het hart van hun business. De awards van de Inspirerende 40 worden uitgereikt tijdens het businessevent in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.

voortdurend in Béta

Het onderzoek laat zien welke organisaties op een natuurlijke manier de aandacht van de markt weten te winnen. In 2017 valt een aantal zaken op. Inspirerende organisaties hebben een duidelijke visie op de markt dan wel maatschappij en zijn opvallend klantgericht. Ze zijn groot, maar voortdurend in beweging. Ze gebruiken hun omvang als platform voor innovatie. En ze zetten technologie in om de marktimpact te vergroten. Waar eerder juist de kleine – start-up-achtige – organisaties de naam hadden snel en beweeglijk te zijn, lukt het juist de grote organisaties steeds beter om te denken en werken als een start-up met de impact van een grown-up. Ze vernieuwen in een open dialoog met de markt (klanten) en zien innovatie als een doorlopend proces.

veel beweging in de ranking

In het consumentenonderzoek vinden een aantal opvallende verschuivingen plaats. De winnaar van 2016 – Tony’s Chocolonely – valt met terug naar de achtste plaats. Apple (3e) en Bol.com (4e) winnen juist tien plaatsen. Marktplaats komt op de negentiende plaats nieuw binnen in de ranking en Ben & Jerry’s op de 21e. Naast Triodos Bank, Starbucks en AirBNB, verlaten Hema, Center Parcs en Landal de Inspirerende 40.

Business professionals kijken anders

Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen de inspirerende organisaties voor consumenten en business professionals, valt ook een aantal verschillen op. Zo valt Nespresso buiten de Inspirerende 40 voor consumenten, terwijl zij voor business professionals juist 17 plaatsen terrein wint (plaats 12 in de ranking). De Top-3 onder business professionals wordt gevormd door TED, Tesla en Tony’s Chocolonely. Opvallende nieuwkomers zijn Food2Smile (7), Rode Kruis (23), Unicef (24) en bijvoorbeeld NewHorizon (28). Terwijl DSM, Randstad, TomTom, Schiphol en managementbureau McKinsey buiten de ranking vallen in 2017. Businessprofessionals identificeren nieuwe en vernieuwende organisaties eerder dan consumenten, maar laten zich vervolgens meer inspireren door ‘bewijs’ en ‘businesscase’. Consumenten kijken meer naar de doe- en daadkracht van organisaties: zetten zij hun visie ook om in waardevolle oplossingen.

Achtergrond bij het onderzoek

Het onderzoek wordt voor de zevende keer uitgevoerd op initiatief van strategiebureau Synergie. Het onderzoek kent twee fases, waarin zowel het concept ‘inspiratie’ (wat is het) als de waardering van de organisaties wordt onderzocht. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.992 Nederlandse consumenten en 1.190 businessprofessionals.

Einde bericht.

Voor meer informatie:

Joris van Zoelen (06 55 72 01 01) of Jelmer van der Meulen (06 47 17 50 71)

Synergie | Inspire Action – Tractieweg 41F - Utrecht

Vision without action is merely a dream.

Action without vision just passes the time.

Vision with action can change the world.

Joel A. Barker

De inspirerende 40 wordt mede
mogelijk gemaakt door: