22 Coolblue

Waarom Coolblue uitblinkt in relatie Tijdens de ING Business Boost van december 2017 zei Pieter Zwart, oprichter van Coolblue: “E-commerce is het domste businessmodel ter wereld”. Toch is Coolblue hard op weg om de grootste online retailer van Nederlan …

2%
4
Totale score 1018,29

Waarom Coolblue uitblinkt in relatie

Tijdens de ING Business Boost van december 2017 zei Pieter Zwart, oprichter van Coolblue: “E-commerce is het domste businessmodel ter wereld”. Toch is Coolblue hard op weg om de grootste online retailer van Nederland te worden. Pieter Zwart legt daar uit: “Iedere webwinkel ziet er precies hetzelfde uit. Het is altijd iets met een plaatje, iets met een prijsje en iets met een knopje. En daar zit precies het probleem. Dat plaatje is iets wat je zelf niet bedacht hebt. Dat knopje moet het gewoon doen. Dus uiteindelijk blijft er maar één ding over waarmee je je kan onderscheiden en dat is het prijsje.” Maar concurreren op dat prijsje is op internet een race tot the bottom.

Uit de inspirerende 40 blijkt dat het geheim van Coolblue niet in plaatje, prijsje, knopje zit, maar in iets heel anders: Coolblue blinkt uit in relatie. Alles voor een glimlach staat boven de deur van het kantoor en iedereen doorleeft deze missie tot op het bot. Er is radicaal gekozen voor 100% aandacht op de klant. Iedere minuut die aan de manager wordt besteed, wordt niet aan de klant besteed, dus dat moet je zo min mogelijk doen. Medewerkers krijgen totale vrijheid in het afhandelen van klachten en sturen daarna zelfs een persoonlijk kaartje. Daarbij is het bedrijf doorspekt van grappen. Op de bezorgbon staat bijvoorbeeld: ‘ De tijd van onbezorgdheid is voorbij’, en dus zorgt zelfs de factuur voor een glimlach.