7 Food2Smile

Passie, plezier, positief, partners en proeven … het zijn de 5 P’s van nieuwkomer Food2Smile in de Inspirerende 40. We vroegen in het vooronderzoek van de Inspirerende 40 aan de leden van Commissarissen en Directeuren (NCD) welke organisaties hén in …

Passie, plezier, positief, partners en proeven … het zijn de 5 P’s van nieuwkomer Food2Smile in de Inspirerende 40. We vroegen in het vooronderzoek van de Inspirerende 40 aan de leden van Commissarissen en Directeuren (NCD) welke organisaties hén inspireren. Zij nomineerden onder andere Food2Smile. Een klein bedrijf, met nu al een grote inspiratiewaarde. Een bedrijf dat begon om bij te dragen aan de bestrijding van obesitas onder kinderen. Food2Smile maakt snoepgoed zonder of met heel weinig suiker en andere ‘slechte’ stoffen. Oprichtster en Managing Smiler Miriam Bouwens: “Wij zijn daarin heel praktisch: je kunt zeggen: snoepen moet je niet doen, maar dan verlies je, want het afschaffen is een utopie. Dan beter inzetten op snoep dat zo min mogelijk belastend is.”

jonge onderneming, volop in beweging

Nog geen drie jaar bestaat Food2Smile en nu al heeft het een plek in de Inspirerende 40 onder businessprofessionals. Misschien niet verwonderlijk, want de organisatie combineert min of meer de thema’s van de Inspirerende 40 over de afgelopen 3 jaar. Men bouwt letterlijk elke dag aan iconen (thema 2015) in het snoepschap: nieuwe verschijningsvormen die het verschil tussen ‘zoet en goed’ duidelijk maken. Daarnaast is de organisatie geënt op de principes van een Social Enterprise (thema 2016). En om te groeien is de organisatie voortdurend in beweging en verkent ze elke dag nieuwe wegen (thema 2017). Met genoeg uitdagingen, want zo vertelt Miriam Bouwens: juist bij groei komen veel bedrijfsmatige vragen, waaronder financiering op je pad. Inspiratie genoeg, maar ook de handen vol aan het elke dag bouwen aan het bedrijf.

hoe wint een nieuwe organisatie terrein in FMCG?

Miriam: “Door de juiste partners te overtuigen dat het toch écht deze kant op gaat met het thema suiker. Suikerreductie is een hot topic en gelukkig zien steeds meer partijen in dat ze beter vooraan kunnen meelopen dan straks als laatste aan te sluiten. Zo staan onze producten op de Inspiratielijst van het Voedingscentrum, werken we samen met supermarkt- en winkelketens, cateraars en groothandels.”

nieuw binnen in de Inspirerende 40

In het onderzoek speelt bekendheid een beperkte rol. Eenvoudigweg omdat alleen respondenten die de organisatie kennen er iets over kunnen zeggen. De respondenten die Food2Smile kennen zijn erg enthousiast en zetten de organisatie op de 7e plaats in de Inspirerende 40.