38 Greenchoice

Duurzaamheid door Greenchoice & Evert den Boer Greenchoice voor leden ‘Toen ik drie jaar geleden bij Greenchoice begon, had de organisatie een turbulente tijd achter de rug. Er moest orde op zaken worden gesteld. Gelukkig trof ik ook veel positiefs …

4%
11
Totale score 983,21
Duurzaamheid door Greenchoice & Evert den Boer
Greenchoice voor leden


‘Toen ik drie jaar geleden bij Greenchoice begon, had de organisatie een turbulente 
tijd achter de rug. Er moest orde op zaken worden gesteld. Gelukkig trof ik ook veel positiefs, zoals een bedrijfscultuur met enorme klantgerichtheid en veel autonomie bij de medewerkers. Daar kon ik op voortbouwen’, zegt Evert den Boer, CEO van Greenchoice, als ik hem spreek in het hippe gebouw van Qurrent in Amsterdam, dat op 1 oktober of cieel door het Rotterdamse duurzame energiebedrijf is overgenomen.

Er is aardig wat gebeurd onder het leiderschap van Evert. Zo is het bedrijf in aantal medewerkers ruim verdubbeld in de afgelopen drie jaar. Ook is de unieke weg ingeslagen van energieleverancier naar energiebeweging, waar klanten zich leden voelen.

‘Direct na mijn studie geofysica in Delft werd ik projectleider voor het zoeken naar gas in de Waddenzee. Een omstreden project, maar toch ben ik er trots op. Ik heb er veel van geleerd en met die kennis heel bewust gekozen om mijn bijdrage te willen leveren aan het verduurzamen van de wereld.’

‘Bij Greenchoice geloven we in transparantie. Dankzij de media en sociale media kunnen mensen snel geïnformeerd raken, zich een mening vormen en van zich laten horen.Wij willen dat mensen bij ons naar binnen kunnen kijken en dan precies zien hoe we écht zijn. Het verhaal dat wij naar buiten toe vertellen, is dus ook echt. In een gemaakt marketingverhaal dat de waarheid verhult, geloof ik niet. Intern is ook extern. We zien bijvoorbeeld dat een aantal meer traditionele energiemaatschappijen wel doen alsof ze groen zijn, maar het vanbinnen niet werkelijk zijn. Ik denk dat ze dat op de langere termijn niet kunnen volhouden.’

Volgens Evert is er niet altijd een disruptor als Greenchoice nodig om een industrie in beweging te krijgen. Zijn voormalige werkgever, DONG (Danish Oil and Natural Gas) heeft vanuit het traditionele bedrijf de omslag naar volledig groen gemaakt en daarmee bewezen dat ook ‘de gevestigde orde’ in beweging kan komen, als je maar wilt. DONG veranderde haar naam in Orsted, omdat de oude naam niet meer klopte met het groene karakter van het bedrijf.Toen Evert in Denemarken woonde werden daar huizen al van de gasleidingen losgekoppeld. Een transitie waar Nederland nog maar net aan is begonnen.‘In dat opzicht kunnen we nog veel leren van de Denen.’

Na zijn periode bij DONG maakte Evert met zijn gezin een lange reis. Het kenmerkte zich door het laten vallen van alle zekerheden. Geen huis meer, geen baan. ‘Het mooie van reizen is dat je altijd jezelf meeneemt.’ Maar ze zagen ook al snel dat zekerheden voor hen wel een basisbehoefte vormden en begonnen na een maand reizen weer met solliciteren. Zo kwam Greenchoice in beeld. De sollicitatierondes bij het Rotterdamse energiebedrijf gingen via Skype vanaf drie verschillende continenten. Met het enige overhemd dat in de koffer zat, maar daaronder vaak een korte broek en slippers. En zo werd de geofysicus, begonnen in de gaswinning, CEO van Greenchoice.

Na de komst van Evert zette Greenchoice in op lokale energieopwekking. Een grote stap, die veel lef vroeg en erg goed uitpakt.‘Energie is traditioneel een gecentraliseerde wereld.Wij geloven echter dat er iets fundamenteels aan het veranderen is. Mensen willen minder afhankelijk zijn van grote bedrijven en willen meer en meer in eigen hand nemen. Ze leggen zonnepanelen op hun dak, of bouwen – samen met een aantal buurtbewoners – een zonnepark op het dak van de lokale supermarkt. Zo wekken ze hun eigen energie op. Om deze lokale initiatieven te kunnen ondersteunen, moet je als bedrijf heel goed kunnen samenwerken: met gemeentes, met lokale organisaties en energiecoöperaties, met nanciers. En daar zijn wij goed in. Het vraagt enige flexibiliteit van je organisatie en je ziet dat de grotere energiebedrijven niet gewend zijn om zo te werken.’ 

Veel consumenten kiezen voor de goedkoopste energieleverancier.‘Wij zijn misschien niet de goedkoopste, maar geloven in duurzaamheid en de kracht van het ‘zelf doen’. Als de stroom die je opwekt van jezelf is, vergroot het de betrokkenheid bij het product en ga je er ook zuiniger mee om.We helpen onze klanten daarom zoveel mogelijk zelf op te wekken én geven ze via een app inzicht in hun energieverbruik. Zo kunnen ze erop besparen. Als je bijvoorbeeld samen met Greenchoice zonnepanelen op je dak hebt gelegd, ben je daar trots op.Voor ons is het grootste compliment als klanten zeggen:“Ik ben lid van Greenchoice.”’

Naast duurzaamheid zet Greenchoice ook vol in op klanttevredenheid. ‘Duurzaamheid alleen is niet genoeg. Je moet ook echt een fantastische dienstverlening hebben. In ons servicecenter werken hoogopgeleide mensen die de autonomie hebben om beslissingen te nemen. Ze hoeven niet naar een leidinggevende voor een handtekening om een te veel betaald bedrag terug te boeken.Wij hebben ons georganiseerd volgens het gros van onze eerlijke klanten, niet volgens de paar frauduleuze uitzonderingen. Dat levert tevreden klanten op.We winnen er zelfs prijzen mee.’

Greenchoice scoort in de Inspirerende 40 het hoogst op de pijler ‘visie’, die zij met hun manifest helder communiceren: Je kan er iets aan doen! Jij kan Nederland duurzamer maken! En het bedrijf scoort ook goed op de andere pijlers. Medewerkers hebben autonomie en worden geleid vanuit het positieve. Niet door te duwen op het negatieve en medewerkers te controleren, maar door ze verantwoordelijkheid en autonomie te geven. Zo werken mensen aan de organisatie, niet in de organisatie. Ook de relatie met de klanten is veranderd van klanten naar ‘leden van Greenchoice’.

Evert den Boer werd tijdens zijn studie in Delft al getypeerd als rustig en degelijk. In dat opzicht is hij geen spat veranderd. We zochten spannende verhalen van diepe dalen om de missie te volbrengen. Verhalen waar je als mens en als bedrijf beter uit komt. Zoals Elon Musk die drie raketten van SpaceX deed ontploffen voordat de vierde met het laatste geld lukte. Heldenverhalen van diepe dalen en hoge pieken. Zo niet Evert. Evert begint met een weloverwogen plan en voert dit heel gedegen uit. Natuurlijk komt hij ook hobbels tegen, maar hij neemt deze en leert ervan. Het is misschien minder sexy dan heldenverhalen, maar levert gedegen succes. Succes voor medewerker, klant, investeerder en samenleving, dat is waar het hem om gaat.