37 Innocent

Sapjesmerk innocent maakt het mensen makkelijk om iets goeds voor zichzelf te doen. De behoefte om zelf gezonder te leven bleek voor de oprichters, drie studievrienden uit Londen, de sleutel naar het gedroomde ondernemerschap. Hun werkwijze doet de naa …

Sapjesmerk innocent maakt het mensen makkelijk om iets goeds voor zichzelf te doen. De behoefte om zelf gezonder te leven bleek voor de oprichters, drie studievrienden uit Londen, de sleutel naar het gedroomde ondernemerschap. Hun werkwijze doet de naam van het merk eer aan: eerlijk, ondernemend en direct. Daarbij staat ‘goed doen’ centraal. Veel grote ‘dingen’ van innocent begonnen klein, zoals de Goedgemutste Breicampagne. Het merk staat voor meer dan ‘fruit in een flesje’. Het gaat over heel veel dingen net iets beter doen.

Het is niet de plaats in de ranking (37), maar het verhaal achter innocent dat in het oog springt en onze aandacht waard is. Innocent slaagde waar anderen faalden. Velen probeerden om van fruit een merk te maken. Het lukte innocent. Hun recept voor succes is eenvoudig: de beste manier van ontdekken is door te doen. Succes is volgens innocent een kwestie van veerkracht en herstelvermogen. Dit markeerde de start van de organisatie. Innocent hield dit vast met als resultaat een inspirerende combinatie van ‘goed doen’ en ondernemerschap.

van en voor ondernemers

De droom om ondernemer te worden, verbond de oprichters lang voordat de organisatie ontstond. Uiteindelijk begon het allemaal in 1999 in Londen, nadat de oprichters op een muziekfestival smoothies hadden verkocht. Boven de stand hing een bord met daarop de vraag: ‘Moeten wij onze baan opzeggen om deze smoothies te gaan verkopen?’ In twee grote vuilnisbakken (‘JA’ en ‘NEE’) konden bezoekers stemmen nadat ze geproefd hadden. Aan het einde van het weekend was de ‘JA’ vuilnisbak zo vol dat ontslag werd genomen en innocent drinks startte. De oprichters, John, Adam en Richard, deden hun best om het ondernemerschap vast te houden met de groei. Het boek ‘innocent’ dat ze uitbrachten is vooral een boek over ondernemerschap. Geschreven om anderen op weg te helpen, zijn ze eerlijk over misstappen op het ondernemerspad. Zoals het niet zo handige idee voor een elektrisch bad dat badwater op temperatuur hield. Ook de moeizame eerste maanden en de zoektocht in de startfase worden uitgelicht. Ze zijn eerlijk over de fouten die ze daarna maakten (zoals een verkeerde vertaling op een Franse verpakking waardoor ‘zonder conserveringsmiddelen’ zich vertaalde in ‘zonder condooms’).

Het is een pleidooi voor een cultuur waarin iedereen wordt opgeroepen om vooral te ‘doen’. Fouten maken hoort daarbij. Vooruitgang ook natuurlijk. Door te doen bereikte innocent successen die anderen voor onmogelijk hielden. Zoals commerciële drankjes maken van vers fruit (niet uit concentraat). De doorbraken tellen uiteindelijk veel zwaarder dan het leergeld dat eerder werd betaald. De interne richtlijn ‘als je het voor 70 procent zeker weet, moet je er voor gaan’ spreekt boekdelen. Intern wordt gestimuleerd om veel te proberen en te doen. Start kleine dingen.
Er is zelfs een mailadres ‘thenextbigthing@innocent. com’. Het resultaat is voortdurende ontwikkeling. Enkele voorbeelden: in elk innocent-kantoor is er een ‘office angel’ die de taak heeft ‘iedereen beter te laten werken en gelukkiger naar huis te laten gaan’. En de breicampagne waarmee handgemaakte producten supermarkten bereiken en er geld wordt opgehaald om eenzaamheid onder ouderen een beetje minder te maken. De meeste innovaties richten zich op het zo goed mogelijk omgaan met de mensen die werken in de gehele keten. En verantwoord omgaan met de natuur. Zo wonnen ze bijvoorbeeld een prijs voor hun duurzame aardbeienproject in Spanje.

makkelijk maken om voldoende fruit en groente te eten

Hoe mooi is het wanneer je kunt stellen dat je impact is dat je het afgelopen jaar 750 miljoen porties fruit en groente hebt helpen verkopen? De organisatie meet haar impact aan de hand van het aantal mensen dat dagelijks onvoldoende groente en fruit binnen krijgt. De smoothies worden zelfs aangeraden als onderdeel van de Engelse ‘schijf-van-vijf’. Bij de start was dit niet vanzelfsprekend. Destijds was het gebruikelijk om concentraat te gebruiken, geconcentreerd fruit aangelengd met water. Het kostte maanden om zowel een producent als een investeerder te vinden. Inmiddels zijn er naast smoothies ook supersmoothies, coconutwater, proteïne smoothies en fruitsappen. Met zo’n ambitie telt ook het gemak waarmee het fruit beschikbaar is voor mensen. De sapjes werden in Nederland voor het eerst verkocht bij de Bijenkorf in 2004. Inmiddels weten ze de weg naar steeds meer mensen te vinden. Bijvoorbeeld bij Albert Heijn, Plus, Jumbo, Deen, Spar, de Kiosk, benzinestations en vele bedrijfskantines en lunchtentjes.

groeien in goed doen voor de wereld

Iets goed doen voor jezelf, betekent ook goed doen voor de wereld. innocent geeft jaarlijks eenvijfde van haar winst aan haar Foundation. Hiermee wordt geïnvesteerd in voedselveiligheid, lokale ondervoeding, doorbraken en noodhulp. Bekend is innocent vooral van de goedgemutste breicampagne waarbij de extra winst wordt gegeven om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Het ludieke idee om flessen op te laten vallen met gebreide mutsen, leidde tot een unieke samenwerking met vrijwilligers. Het duurzaamheidsprogramma van innocent is indrukwekkend. Vanuit de ambitie om de ‘wereld beter achter te laten dan we hem aantroffen’ zijn drie programma’s opgezet met toepasselijke namen als ‘good to the core’, ‘protected future’ en ‘heroes of change’. Het eerste richt zich op het product zelf, het tweede op het veiligstellen van de productie en het derde op het groter maken van de verandering. Waarmee innocent laat zien dat ze doorgaan om ons te helpen beter voor onszelf te zorgen; de beste aanpak om te voorkomen dat inspiratie repetitie wordt.