12 Nike

Nike stijgt in 2017 naar de 13e plaats in de Inspirerende 40 Business. Nadat sinds de eerste meting in 2014 Nike elk jaar een aantal plaatsen daalde, lijkt die trend nu gebroken. Wat maakt het bedrijf dat vrijwel iedereen op de wereld kent van ‘Just do …

6%
25
Totale score 1058,3

Nike stijgt in 2017 naar de 13e plaats in de Inspirerende 40 Business. Nadat sinds de eerste meting in 2014 Nike elk jaar een aantal plaatsen daalde, lijkt die trend nu gebroken. Wat maakt het bedrijf dat vrijwel iedereen op de wereld kent van ‘Just do It’ zo inspirerend? Is het de niet aflatende innovatiekracht van het bedrijf? De ambitie die er vanaf spat en die in 2017 tot een poging leidde om het marathonrecord onder de haast onmenselijke twee uur te krijgen? Of is het inzicht van oprichter Phil Knight dat het niet gaat om het verkopen van schoenen, maar van dromen, de doorslaggevende factor? EY onderzocht het verschil in marktkapitalisatie van maar liefst 69 miljard tussen Nike (85 miljard) en Adidas (16 miljard). Daaruit bleek al: de missie van Nike is hét fundament voor het verschil.

een goed idee, een inspirerende missie

Over de start van Nike in 1962 doen verschillende verhalen de ronde. Sleutelfiguren zijn Bill Bowerman en Philip Knight (nu voorzitter van de raad van bestuur). Onder de naam Blue Ribbon Sports startten zij een business in sportschoenen. Naar verluidt geïnspireerd door de luchtige wafels die de vrouw van Bowerman bakte, ontstond het idee om met een vergelijkbare structuur sportschoenen lichter en effectiever te maken. In 1974 introduceert het duo een eerste eigen schoen die, jawel, de ‘Waffle Trainer’ heet en uitgroeit tot de best verkochte schoen van Amerika. In 1978 wordt de naam Nike geïntroduceerd.

Juist door hun eigen ervaring als sporter, wisten Bowerman en Knight dat het atleten niet alleen ging om het product, de schoen. Vanaf de start richtten zij zich op de droom van atleten. In de missie van vandaag is die visie direct te vinden: “To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.” Waarbij Nike eenvoudigweg iedereen als een (potentiële) atleet ziet: “If you have a body, you are an athlete.”

just do it

Het zijn drie eenvoudige woorden, maar ze laten zien dat Nike doorgrondt waar het klanten om gaat: in beweging komen. De organisatie begrijpt als geen ander dat dit voor topatleten meestal geen probleem is, maar dat de gemiddelde eigenaar van een ‘body’ de atleet binnenin niet elke dag in beweging krijgt.

Met producten, maar juist ook met technologie ondersteunt Nike iedereen om te gaan sporten. Zo introduceerde de organisatie begin jaren ’00 in samenwerking met Apple de Nike+. Een integratie van de iPod met een chip in de schoenen van Nike, waardoor hardlopen en muziek samensmolten. Daar stopte het niet, want met Nike+ werd het ook mogelijk om al je runs te analyseren, doelen te stellen en verbeteringen in kaart te brengen. Bij nieuw behaalde mijlpalen spraken bekende sporthelden je vanuit de ‘App’ toe om je te feliciteren en je aan te moedigen om verder te gaan.

De data die Nike verzamelt met al haar sportapplicaties, waaronder Nike FUEL en Apple Nike+ Watch, geven de organisatie ongekende inzichten in de bewegingspatronen van gebruikers. De apps van Nike zijn vrijwel allemaal gratis zodat – tussen de productaankopen door – op relevante manier de relatie met de klant wordt onderhouden.

grote sterren aan je voeten

Alhoewel productinnovatie misschien wel de kernkracht van het bedrijf is, is consistentie een belangrijkere driver achter het succes. Van de swoosh tot aan de keuze om te werken met sportsterren zoals Michael Jordan; eigenlijk is er in ruim 50 jaar weinig veranderd. De organisatie koos er als een van de eerste voor om sportsterren te sponsoren. Niet alleen leverde dat zichtbaarheid op in de markt, ook kregen sporters het gevoel dat een Air Jordan aan je voeten, iets van de grote held aan je meegaf voor tijdens de wedstrijd. Een paar Air Jordans wakkert de ‘atleet in jou’ net een beetje extra aan.

inspiratiebron voor Steve Jobs

Wie de introductie door Steve Jobs van de Think Different-campagne (1997) heeft gezien (nog steeds te vinden in een schokkerige video op YouTube), weet dat Nike dé inspiratiebron was voor de campagne. De latere samenwerking tussen Knight en Jobs lijkt dan ook geen toeval te zijn. Jobs legt – gestoken in korte broek – haarfijn uit aan zijn publiek dat ‘Honouring Athletes’ de essentie is van Nike: “they never talk about their products …. they honour great athletes and they honour great athletics” (Steve Jobs 1997).

Nike inspireerde niet alleen Steve Jobs, maar ontelbaar veel klanten over de hele wereld. In Nederland worden de lessen en prestaties van Nike als organisatie op waarde geschat. Met de 13e plaats in de Inspirerende 40 onder businessprofessionals, Is Nike een van de meest inspirerende organisaties van Nederland.