25 Nike

Nike leert al doende hoe het een positief verschil in de wereld maakt In 2010 stelde Nike’s CEO Phil Knight in de Nike Better World lm dat hij door de jaren heen was gaan beseffen wat een organisatie met de omvang van Nike kan doen voor een land, de ma …

4%
13
Totale score 1014,09

Nike leert al doende hoe het een positief verschil in de wereld maakt


In 2010 stelde Nike’s CEO Phil Knight in de Nike Better World lm dat hij door de jaren heen was gaan beseffen wat een organisatie met de omvang van Nike kan doen voor een land, de maatschappij, voor sporters en voor medewerkers. Het riep bij hem de vraag op wie er eigenlijk verantwoordelijk 
is voor natuur en milieu en bijvoorbeeld voor het toegankelijk houden van sport voor alle kinderen. ‘Who should nd a better way to grow a successful business’, vraagt Knight zich hardop af in de lm. Hij sluit af met de woorden:‘A company becomes an example, which becomes an inspiration, which opens the world’s minds to the potential we all have.’

De 2018 Kaepernick-campagne van Nike bracht veel in beweging: in Amerika, waar President Trump zelfs het einde van het merk voorspelde en een aantal klanten Nike producten verbrandde. Maar ook in Nederland, waar er online ontelbare steunbetuigingen waren voor de durf en het statement dat Nike maakte. De critici die oordeelden dat Nike een grote fout had begaan, kwamen bedrogen uit. Het aandeel schoot omhoog, de positieve aandacht op social media (+1.300 procent) ook. De lm werd in korte tijd meer dan 25 miljoen keer bekeken, de journalistieke aandacht piekte én de online sales groeide in de bewuste maand met meer dan 30 procent.

Slimme marketing? Zonder twijfel ook. Maar gezien het statement van Phil Knight in 2010 was dit geen op zichzelf staande marketingactie. De inspiratiekracht van Nike gaat verder. Al lange tijd kiest de organisatie ervoor om zich via campagnes te bemoeien met het publieke debat. De ‘Equality’- campagne bij het aantreden vanTrump is een goed voorbeeld. De organisatie (nummer 25 in de Inspirerende 40 van 2018) heeft het tot haar missie gemaakt om meer te zijn dan een sportmerk.Waarbij niet alleen de campagnes een krachtig middel blijken, maar ook de transparantie van Nike over haar maatschappelijke rol in het verleden. De organisatie trad eerder zelf naar buiten met misstanden rond kinderarbeid en slechte arbeidsomstandigheden op productielocaties en adresseerde de fouten die de organisatie heeft gemaakt.

Nike maakte campagnes over vrouwenrechten, over ouderen, over obesitas, over stereotypes en over minderheden. Nike zal dat zonder twijfel blijven doen, getuige de boodschap van de huidige CEO, Mark Parker:‘What keeps us going is this simple belief: when Nike creates meaningful change within our own company and within the communities that we in uence, we make a positive difference in the world.’