6 Philips

In 2014 plaatste Philips welzijn voor welvaart. Het veranderde een breed elektronicaconcern in een missiegestuurde organisatie. Het maakte scherpe en gedurfde keuzes mogelijk; ‘health en healthcare’ werden het speerpunt. Philips groeide van alle organi …

2%
13
Totale score 1075,0

In 2014 plaatste Philips welzijn voor welvaart. Het veranderde een breed elektronicaconcern in een missiegestuurde organisatie. Het maakte scherpe en gedurfde keuzes mogelijk; ‘health en healthcare’ werden het speerpunt. Philips groeide van alle organisaties in de Inspirerende 40 sinds het begin in 2011 in Nederland het meest in inspiratiewaarde. En bedrijfsmatig is Philips ook een succes: de winst neemt toe. Het verhaal van Philips biedt perspectief voor iedere organisatie die zichzelf fundamenteel wil ontwikkelen.

purpose drives performance

Philips staat nu voor welzijn. Dit is lang anders geweest. De brede innovatiekampioen werd wereldberoemd met licht en consumentenelektronica. Het resulteerde in een brede, complexe organisatie. Eind jaren negentig was Philips verticaal en horizontaal georganiseerd met veel productcategorieën. Focus ontbrak. Toenemende concurrentie dwong Philips om klanten en medewerkers beter aan te sluiten op zijn activiteiten. Ook de maatschappij veranderde. Philips zag één trend scherp en zette er vol op in: welzijn wordt belangrijker dan welvaart. Het speerpunt zorgde voor focus, de innovatiekracht en omvang als multinational werkten ondersteunend.

Het was niet de eerste keer dat Philips probeerde te innoveren vanuit klant- en maatschappelijke vraagstukken. Maar er werd wel voor het eerst een duidelijke richting aan toegevoegd: de wereld gezonder en duurzamer maken met innovaties. Dit werd vertaald in de missie: ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’. Een concreet doel legde de lat hoog: het verbeteren van de levens van 3 miljard mensen tot 2025.

Health Tech werd de nieuwe focus. De organisatiestructuur werd erop aangepast. De Lighting-divisie werd buiten Philips zelfstandig voortgezet, consumentenelektronica werd onderdeel van Health Tech. Het effect is, in elk geval in Nederland, zichtbaar in de inspiratiescore. Die levert niet eens zozeer een winst op de productpijler op, daarop scoorde Philips traditioneel sterk en dat blijft het doen. De uitkomst laat een bijzondere groei zien op de andere drie pijlers: visie, organisatie en relatie. Het toont aan dat Nederland Philips waardeert om zijn missie en er bovendien door geïnspireerd raakt.

Daar blijft het niet bij. Philips slaagt er bovenal in om vanuit die missie een organisatie te bouwen die zijn belofte waarmaakt.

oplossingen in het leven van mensen

Philips is vaak verweten een te technisch gedreven organisatie te zijn. Het stond aan de wieg bij belangrijke wereldwijde ontwikkelingen zoals die van de audiocassette en de cd. Maar vaak bleek de innovatie intern gericht te zijn. Dit verwijt klinkt niet meer. Nu staan oplossingen centraal. Technologie wordt gecombineerd met diensten en services. Een voorbeeld is de Sonicare-tandenborstel voor kinderen. Tandenpoetsen wordt een spel door de combinatie van borstel met app. Deze manier van denken lijkt inmiddels gemeengoed te zijn bij Philips.

Het is ook zichtbaar in de oplossingen waardoor ziekenhuizen, zoals dat heet, ‘naadloze’ zorg kunnen leveren en waarmee mensen, data en technologie met elkaar verbonden worden. Eerder dit jaar is er bijvoorbeeld een nieuw systeem voor de operatiekamers geleverd, de Azurion. Dat is een platform waarmee de chirurg tijdens de operatie alle informatie van de patiënt op een groot scherm en een tablet aan tafel tot zijn beschikking heeft. Waar de chirurg voorheen regelmatig bij de patiënt vandaan moest om die informatie op te vragen, is het nu in één klik voorhanden. Een doorbraak, door een chirurg omschreven als de stap van de tamtam naar de iPhone.

innovatie in bèta

Oplossingen vragen een andere innovatieaanpak. Philips innoveert nu ook met anderen. De High Tech Campus is hierin een belangrijk instrument gebleken. Deze was de aanzet voor Philips Healthcare Solutions. De campus is nu een broeinest van innovatie van Nederlandse High Tech op allerlei vlakken, waar veel (potentiele) partners van Philips te vinden zijn. Het resultaat: meer partners, meer kennis, meer wisselende samenwerkingen en een groei in substantiële en transformationele innovatie.

het verschil in de transformatie: de medewerkers

Zonder medewerkers geen succesvolle transformatie. De missie is niet alleen een belangrijk kompas voor de richting van Philips, maar ook een belangrijke trigger voor medewerkers. Zoals Jeroen Tas van Philips het verwoordde: ‘Medewerkers komen niet naar hun werk om een hogere aandeelhouderswaarde te realiseren. Medewerkers zijn wel heel enthousiast als ze kunnen meehelpen om van kanker een chronische ziekte te maken. Of als ze oplossingen kunnen ontwikkelen om kindersterfte in de derde wereld terug te dringen.’ De focus op welzijn maakt energie en creativiteit los en zorgt voor een hogere loyaliteit.

snappen van de klant

Waarde creëren door de klant door en door te snappen. Ook deze pijler heeft Philips ver doorgevoerd. Connected producten maken het mogelijk om de klant steeds gemakkelijker te begrijpen. In ziekenhuizen is een betere en snellere diagnose mogelijk door verschillende momenten in de keten inspiratiewaarde Philips 2017 van gezondheidszorg met elkaar te verbinden. De rol van de klant is anders, zoals in de bètaorganisatie klanten eigenlijk als live-testpanel worden benut. Bovendien zijn er meer mensen klant. Waar men bijvoorbeeld vroeger alleen radiologen sprak over röntgenapparatuur, spreekt men nu ook met besturen over hoe ziekenhuizen kunnen worden geholpen bij het vroegtijdig signaleren van medische problemen bij patiënten. Het levert diepere inzichten op.

126 jaar oud en nog steeds inspirerend

Philips toont aan dat ook grote organisaties de transformatie kunnen maken van productgericht naar een bedrijf met een maatschappelijke visie. De financiële focus op aandeelhouderswaarde hielp daarbij, waarbij een kortetermijnfocus veranderde in één op lange termijn. En dat met sterk verbeterende financiële cijfers die continuïteit borgen. Kies richting, blijf vernieuwen en sta dichtbij je klant en medewerker. Als een bedrijf dat 126 jaar op de markt is dat kan, dan kan ieder bedrijf het.