1 TED

In de Inspirerende 40 komt TED dit jaar de businessranking binnen op de eerste plek. Het is de formule die draait om inspireren. Had je 15 jaar geleden gevraagd hoe succesvol een congresvorm met de hele wereld als markt zou kunnen worden, dan had menig …

In de Inspirerende 40 komt TED dit jaar de businessranking binnen op de eerste plek. Het is de formule die draait om inspireren. Had je 15 jaar geleden gevraagd hoe succesvol een congresvorm met de hele wereld als markt zou kunnen worden, dan had menigeen waarschijnlijk meewarig gekeken. TED doet het. De drie rode letters maken van elk podium een magische plek. Het is de ultieme democratiseerder van inspiratie. Een organisatie die, behalve op de pijler visie, in de hoogste regionen eindigt. Op product, organisatie en relatie steelt de formule het hart van vrijwel iedere businessprofessional. Maar waarin schuilt nu precies de sleutel van het succes?

Inmiddels zijn de drie rode letters een wereldwijd begrip. Het icoon voor inspiratie vanuit alle windstreken en voor alle windstreken. TED is niet gebonden aan sectoren of religie, maar het podium van bijzondere, verrassende en ontroerende verhalen van gewone mensen. TED bestaat al even, het begon in 1984. Toen al zag oprichter Richard Saul Wurman waarde in de mix van Technologie, Entertainment en Design als bron voor inspiratie. De combinatie van intelligentie en emotie heeft TED altijd gekenmerkt. Inmiddels hebben de begrippen het bedrijfsleven te pakken, ruim 30 jaar geleden was Wurman zijn tijd echter ver vooruit. De eerste jaren waren moeizaam.

Toch zag Chris Anderson, die vanaf 2000 in beeld kwam, er wel toekomst in. Hij werd de curator van de jaarlijkse TED-conferentie, waar het allemaal mee begon. Vanaf dat moment werden de TED-conferenties een intellectueel en emotioneel hoogtepunt van het jaar.

visie: ideeën als de bron voor sociale verandering

Opvallend genoeg scoort TED op zijn visie nog geen top 10-positie in de Inspirerende 40. Want diezelfde visie bevat wel alle ingrediënten om te inspireren. “In de wereld, die steeds sneller lijkt te draaien en waar verandering uit alle hoeken komt, zijn mensen op zoek naar mentaal gereedschap om daarmee om te gaan”, zei Jim Stolze, die TEDx naar Nederland haalde, eens in een interview. Als antwoord op de complexe wereld biedt TED korte lezingen. Stuk voor stuk gebracht door mensen met een visie, vanuit het geloof dat ideeën de kracht zijn voor het veranderen van houdingen, het leven en uiteindelijk de wereld. TED heeft daarmee niet alleen een sociaal-maatschappelijke missie, maar ook een optimistische. “Het ultieme tegengif voor cynisme”, aldus Stolze. Grote dingen doen is voor iedereen mogelijk. Het is een belofte die bij TED werkelijkheid wordt, zowel op het podium als in het publiek. Met grote namen, maar net zo goed de stille helden, die hier in de spotlights staan. En de verhalen werken aanstekelijk en inspireren mensen daadwerkelijk tot nieuwe inzichten en vervolgens tot doen.

organisatie: social enterprise

TED is een social enterprise, waarbij Anderson destijds bewust non-profit als organisatievorm koos. Zoals de TED Talks geen politieke, religieuze  of commerciële belangen hebben, zo heeft de organisatie geen financieel belang bij het succes van TED. Het enige belang komt vanuit de visie: goede ideeën van iedereen, voor iedereen beschikbaar maken. Van het manco dat zich wel eens manifesteert bij non-profits en social enterprises, dat het in al zijn idealisme te soft wordt, heeft TED geen last. De organisatie is ontzettend zuinig op de formule, en tegelijkertijd gebrand op de wereldwijde toegankelijkheid ervan. Dat is zichtbaar in de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het lokale TEDx te mogen exploiteren. En tegelijkertijd werkt de organisatie zonder ophouden aan nieuwe vormen. Zo kwamen er na TEDGlobal de beroemde TED Talks, een TED-prijs en de TED translator – die de talks in ruim 100 talen vertaalt.

Bijzonder is ook TED-ed, dat leraren oproept om interessante lessen te filmen die door illustrators en animators worden voorzien van beeld. Met als doel: leuk leren breed toegankelijk maken. Een potentiële doorbraak in het onderwijs.

product: magie en beschikbaarheid hand in hand

Wat TED op grote afstand plaatst van de gemiddelde congresorganisatie, schuilt misschien wel in de ‘curator’. We kennen de term uit de museumwereld: de samensteller van de collectie. TED slaagt er bijzonder goed in om sprekers en verhalen te vinden die baanbrekend zijn. Of het nu over AI gaat, of maatschappelijke onderstromen. In de switch die de formule ooit maakte van exclusieve naar wereldwijde beschikbaarheid, is nooit ingeleverd op de magie en aspiratie. Als het publiek de hele wereld is dan moeten presentaties eenvoudig zijn. Zonder dat de inhoud simplistisch wordt. Aan de consumentenkant zien we deze mix bij onder andere winnaar IKEA.

relatie: het publiek als doelgroep en onderdeel

In de vorige edities van de Inspirerende 40 zagen we al dat de winnende organisaties verbinding boven klantenbinding zoeken. In de bètaorganisatie gaat dat nog een stap verder en TED is er een voorbeeld van. Het succes van TED schuilt in zowel de sprekers als het publiek. De missie is nog niet geslaagd als er sprekers op het podium staan met een idee, maar pas als zij met hun ideeën anderen inspireren. De directe impact op het publiek wordt live gemonitord met facial recognition. Want het is het publiek dat de ideeën verder brengt.