2 Tesla

De Inspirerende 40-impactaward gaat in 2018 naar … Tesla, de eerste organisatie die vijf jaar in de top 3 staat en in drie lijsten voorkomt: Inspirerende organisaties, de Millennial Edition en Mensen van Inspiratie (Elon Musk). Op 31 maart 2016 steld …

0%
0
Totale score 1080,91

De Inspirerende 40-impactaward gaat in 2018 naar …
Tesla, de eerste organisatie die vijf jaar in de top 3 staat en in drie lijsten voorkomt: Inspirerende organisaties, de Millennial Edition en Mensen van Inspiratie (Elon Musk).

Op 31 maart 2016 stelden duizenden mensen zich op in lange rijen om duizend dollar aan te betalen voor een product dat ze nog nooit hadden gezien, waarvan ze niet wisten wat het kon, wanneer het geleverd zou worden en zelfs wat het uiteindelijk zou kosten. Over de hele wereld werden ’s nachts wekkers gezet om hetzelfde online te doen. Het ging om een product dat werd geleverd door een organisatie die bekend stond om het missen van deadlines. Een week later hadden wereldwijd 325.000 mensen een aanbetaling gedaan. Zonder dat er één advertentie was gezet. Elon Musk en Tesla laten zien waar inspiratie toe kan leiden

Elon Musk wordt ook wel de levendeTony Stark, beter bekend als Iron Man, genoemd. Als geen ander maakte hij grootse dromen waar. Met zijn visionaire blik transformeerde hij drie industrieën: elektrisch vervoer, zonne-energie en ruimtereizen. Waarom? Omdat hij bij zichzelf dacht:‘I have a better way.’

Met het geld dat hij al op jonge leeftijd verdiende met de verkoop van Zip2 en PayPal, kon Elon Musk zijn echte dromen waarmaken. Eerst wilde hij op Mars een broeikas neerzetten om gewassen te verbouwen. Dit project kwam niet van de grond.Wel was dit de start van SpaceX, een bedrijf met de langetermijnvisie om bevolking van de ruimte mogelijk te maken.

Kort daarna kwamTesla,met de missie om de wereldwijde overgang naar een toekomst van duurzame energie te versnellen. Musk zag, net als zovelen, dat de CO2-uitstoot zorgt voor opwarming van de aarde. Maar anders dan velen, deed Musk daadwerkelijk iets. Hij zag dat de mens behoefte heeft aan reizen, dus moest er een manier gevonden worden voor emissievrij transport.

Elon Musk formuleerde een zeer heldere strategie voor Tesla. Als eerste een elektrische sportauto maken, omdat in die klasse men bereid is om meer te betalen.Vervolgens besloot hij de winst te gebruiken om een betaalbare sedan te maken, om de winst daarvan weer te gebruiken voor een betaalbare auto voor de massa: de Model 3, die er binnenkort aankomt. En terwijl hij daarmee bezig was, ook de opties verzorgen voor zero-emission electric power-generatie. Deze strategie zette hij in 2006 op internet, met de woorden: ‘Ssst, don’t tell anybody else’.

Dit is innovatie in duidelijke mijlpalen richting een ‘compelling goal’, waarbijTesla heldere,haalbare subdoelen formuleert.Daarnaast moest de Tesla ook de meest veilige auto zijn. Musk wil met drive assist uiteindelijk naar zelfsturende auto’s en de sedan moest natuurlijk geen burgerlijk wagentje zijn, maar extreem snel, wat bewezen werd door hem te laten racen tegen een straaljager.Toys for boys. Een andere mooie stunt was het lanceren van eenTesla in de ruimte.Dat hiermee de berg ruimteafval nog wat groter is geworden, vergeten we voor het gemak maar even. En nu is het dus tijd voor de Model 3 en de eerste elektrische vrachtwagen.

Heldere subdoelen en mooie stunts zorgen voor een constante stroom positieve berichten die Tesla vooral op social media voortdurend in het nieuws brengen. Daarbij heeft Elon Musk even uitgesproken opvattingen over de manier van organiseren:

  • de weg naar de klant gaat via de ingenieursafdeling, niet via marketing
  • de fabriek als een fabriek bouwen (mega factory)
  • production hell

Tesla verheft op deze manier innovatie als middel om een uitgesproken doel te bereiken: een zero emission future. Innovatie krijgt hiermee een helder doel.

Toen de Inspirerende 40 werd uitgevraagd was de stroom aan negatieve berichten nog niet op gang gekomen. Musk’s 120-urige werkweken vroegen te veel van zijn lichaam en hij nam slaapmiddelen. De dubbelrol van CEO en COO werd door velen als onverantwoord gezien, waarop zijn reactie was: als je iemand weet die het beter kan, dan graag. De productie van Model 3 kwam niet goed op gang, waardoor de leveringen vertraagd zijn. Ook het gedoe rondom de hulp aan de 12 Thaise kinderen die vastzaten in een grot hielp niet mee. Wellicht met goede intenties wilde Musk een duikboot aanbieden om de kinderen te redden, een Britse duiker noemde dit een PR-stunt en daarop maakte Musk de duiker uit voor pedo el. Met zoveel slaaptekort en stress krijgt iedereen een wat korter lontje, maar de meesten van ons staan niet zo centraal in de media, waardoor onze faux pas niet zoveel ruchtbaarheid krijgen.

Musk wist desondanks goed stand te houden totdat hij begin augustus een tweet van negen woorden uitstuurde:‘Am considering takingTesla private at $420. Funding secured.’ De Amerikaanse beurswaakhond SEC dook hier bovenop. Musk trof een schikking van 20 miljoen dollar en moest opstappen als bestuursvoorzitter.Wel blijft hij aan als CEO.

We zijn natuurlijk erg benieuwd op welke plek Tesla zou eindigen als we de meting nu opnieuw zouden houden.We vermoeden dat het bedrijf niet veel lager zou eindigen.Want hoewel het prettig is voor zowel klanten als medewerkers wanneer een bedrijf geleid wordt met weinig verstoringen – processen lopen goed, deadlines worden gehaald en forecasts kloppen – toch smullen we met z’n allen van heldenverhalen waarin het fout dreigt te gaan en de held het toch voor elkaar krijgt om alles weer goed te maken. Ook in het bedrijfsleven zien we vaak dat dit de mensen zijn die de promoties krijgen. Die krijgen de aandacht, waar de stille performer die op sublieme wijze het proces gestroomlijnd laat lopen, minder opvalt. Misschien niet om haar organisatie, maar zeker wel om haar visie staat Tesla verdiend op de tweede plaats.Want van een zero emission future wordt de hele wereld beter. Business for Good!