de Inspirerende 40 ‘23

Het onderzoek naar en de lijst van 

de meest inspirerende organisaties voor Nederlanders

Dit zijn de meest inspirerende organisaties voor Nederlanders in 2023

Verandering is hard nodig en we houden van de organisaties die dit brengen. Om die organisaties te vinden, begonnen we in 2011 aan de Inspirerende 40.

En dit zijn ze: de 40 meest Inspirerende organisaties voor Nederlanders in 2023:

Ranking
Ontwikkelingspercentage
Verschuiving in plaatsen
Totale score
B Corperation Logo

Too Good To Go

-6,5
0
1192,7

ASML

0
Nieuw gemeten
1172,3
B Corperation Logo

Fairtrade Original

-1,3
2
1167,7

Lush

0
Nieuw gemeten
1158,8
B Corperation Logo

Seepje

-3,6
-1
1156,0

Rainforest Alliance

1,2%
Vanuit Ones2Watch
1155,3
B Corperation Logo

Rituals

-3,2
0
1142,9

Nike

4,9
35
1142,6
B Corperation Logo

Swapfiets

1,3
Vanuit Ones2Watch
1135,5

Lego

-6,1
-7
1127,8
B Corperation Logo

Dopper

-3,4
1
1127,2

Marcel's Green Soap

-4,6
-6
1127,2

Samsung

-1,1
7
1126,1

Sonos

0
Nieuw gemeten
1117,0
B Corperation Logo

Tony's Chocolonely

-4,9
-5
1113,4
B Corperation Logo

Dille & Kamille

-3,3
1
1107,4

Miele

-2,6
4
1107,2
B Corperation Logo

Bugaboo

-0,3
15
1102,8

Follow the Money

-5,6
-8
1102,6

Velux

-2,4
2
1100,2

Netflix

-0,3
15
1099,4

Oatly

0,7
20
1098,2

Apple

-3,8
-5
1098,0

Polestar

-6,9
-16
1092,7

Vinted

0,4
19
1092,1

Intratuin

0,9
26
1085,4

ANWB

-3,6
-2
1083,7

Efteling

-2,1
4
1083,2

Vegetarische Slager

-7,7
-20
1082,4

Ikea

-3,6
-2
1080,8
B Corperation Logo

bol.com

-2,9
-1
1079,9

Greenwheels

-2,2
3
1079,0
B Corperation Logo

The Body Shop

0
Nieuw gemeten
1077,1

Tesla

-5,5
-15
1077,0
B Corperation Logo

Auping

-0,2
16
1075,9

Coolblue

-4,2
-9
1074,8
B Corperation Logo

Vivera

-4,6
-14
1073,0

Gazelle

-4,6
-13
1070,8

Adidas

-7.0
-26
1070,3

Douwe Egberts

-2,0
0
1068,6

De inzichten achter de Inspirerende 40 lezen?

De 13e Inspirerende 40 neemt je opnieuw mee in de inspirerende wereld van impactorganisaties. In het Inspire Action jaarmagazine vind je het hele onderzoek, de meest inspirerende impactorganisaties en de Ones2Watch: de organisaties om in de gaten te houden.

Je vindt er onder andere:

  • de trends over de ontwikkelingen van wie inspireert en waarom;
  • hoe verduurzaming de sleutel is tot inspiratie voor iedere organisatie;
  • impactorganisaties het handboek voor marketing herschrijven;
  • en organisaties midden in de verandering richting vinden en houden.

Lees hier het Inspire Action Magazine ‘23

Liever een papieren versie lezen?

Het jaarmagazine 2022 is voor iedereen digitaal vrij beschikbaar. Lees je liever van papier? Dan is er de gedrukte versie van het jaarmagazine. Dit supergave magazine kun je bestellen tegen een vergoeding van € 18,50.

Stuur Carien een bericht (carien@synergie.nl). Vermeld daarin het aantal exemplaren en het adres waar je het wilt ontvangen. Voor betaling ontvang je een 'tikkie'. Carien stuurt hem je na betaling met veel plezier en razendsnel toe.

PS De CO2 uitstoot van het drukwerk is gecompenseerd.

Wat is de Inspirerende 40?

Verandering is hard nodig en wij houden van organisaties die deze brengen. Zo begonnen we in 2011 met de Inspirerende 40. Daarmee willen we andere organisaties op het podium zetten dan de marktleiders die de traditionele media domineren. Deze marktleiders leiden ons nergens heen, ze behouden vooral wat er is. Door inspiratie te volgen, wordt de verandering die gaande is zichtbaar. De Inspirerende 40 toont organisaties die bewijzen dat het anders kan.

De Inspirerende 40 is zowel de naam voor de lijst van de 40 meest inspirerende organisaties, als de naam van het onderzoek dat deze lijst tot stand brengt.

Het onderzoek geeft ook zicht op de Ones2Watch. Dit zijn organisaties die minstens even inspirerend zijn als de organisaties in de Inspirerende 40, maar nog minder bekend. Ze halen de bekendheidsdrempel die wordt gehanteerd in het onderzoek voor de inspirerende 40 nog niet. De Ones2Watch geldt als de kraamkamer van de Inspirerende 40. Hier vinden we de voorhoede van de gamechangers van de toekomst.

Voor meer informatie over wat de Inspirerende 40 is, klik hier: dit is de Inspirerende 40

Presentatie of workshop over de Inspirerende 40?

Inspiratie versnelt verandering. Benieuwd hoe jouw organisatie deze kracht (meer) kan inzetten? ga aan de slag met de principes van inspiratie en ontketen de kracht in je organisatie. Na 13 jaar begrijpen we niet alleen hoe inspirerende organisaties werken, maar ook hoe we het op gang brengen in organisaties. We helpen je graag op weg.

Interesse? Vraag bij Carien naar de mogelijkheden.
030 275 90 30
carien@synergie.nl

Meedoen aan het onderzoek?

In maart 2024 starten we weer met de 14e Inspirerende 40. Na het verkennend onderzoek, volgt in april/ mei het tweede onderzoek naar de ranking. Daarin meten we in elk geval:

  • Alle organisaties uit Inspirerende 40 van 2023, net als 15 organisaties die de Inspirerende 40 net niet haalden.
  • Alle organisaties in de Ones2Watch.
  • Jaarlijks helpt het verkennende onderzoek ons aan nieuwe kandidaten.
  • We gunnen onszelf jaarlijks 3 wildcards.
  • Daarnaast is het voor elke andere, landelijk werkende organisatie (b2c) mogelijk om deel te nemen tegen een vergoeding.
    Dit geeft je de inzichten uit het onderzoek voor je organisatie. Het geeft geen recht of garantie op een plek in Inspirerende 40. Maar wanneer de inspiratiewaarde van je organisatie genoeg voor een plek in de Inspirerende 40, kom je er natuurlijk in terecht en doe je automatisch (en kosteloos) mee in '25.

Deelname is mogelijk tegen een vergoeding van € 1.450. Dat is inclusief meting, rapportage en een kaart voor Impact on the Beach. Voor startende impactorganisaties geldt een korting van 50%. Voor dezelfde vergoeding kunnen alle organisaties in de Inspirerende 40 en Ones2Watch inzicht krijgen in hun resultaten.

Benieuwd naar de mogelijkheden en inzichten?
Jelmer vertelt je graag over de mogelijkheden.
jelmer@synergie.nl
06 471 750 71

Inspirerende 40 sinds 2011

In 2011 lanceerden we De Inspirerende 40, het jaarlijkse onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland. Samen met onderzoekspartners Dynata en Data IM vindt dit onderzoek plaats onder een groot Nederlands publiek. De resultaten worden ieder jaar gepubliceerd in een trendrapport. Hieronder vind je ze terug van de afgelopen jaren. Van enkele jaren is ook een Engelse vertaling gemaakt.