Waarom inspiratie?

volg jij klanten? of volgen zij jou?

Hoe kan je als organisatie blijven groeien, zelfs in verzadigde markten? Zes jaar geleden begonnen we met het onderzoek naar de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland. We wilden begrijpen hoe bedrijven hun klanten raken. We leerden wat de Inspirerende 40 doen om mensen – intern en extern – in beweging te krijgen.

De pijlers onder inspiratie

Waarom inspireren organisaties? Ons onderzoek levert vier pijlers op die de inspiratiewaarde van een organisatie verklaren. Van deze vier blijft visie – duurzaamheid, eerlijkheid en de maatschappelijke rol van een organisatie – voor consumenten het belangrijkst. Er is ook een trendbreuk: voor het eerst sinds 2011 winnen innovatie en kwaliteit aan belang. Aan de vier pijlers kunnen vier basale consumentenvragen aan organisaties worden gekoppeld:

 

waarom verdien jij mijn aandacht?

(authentieke visie, maatschappelijke rol)

waarom zou ik je vertrouwen?

(innovatieve organisatie, met track record die laat zien dat het menens is)

waarom zou ik voor je kiezen?

(betrouwbare en relevante producten)

waarom zou ik bij je blijven?

(prikkelende en constructieve relatie)

de onderzoeken van de Inspirerende 40 2017

gemiddelde Nederlander

FASE 3: onderzoek ranking
ranking van de 75 genomineerden op de vier pijlers & algemene inspiratiescore case studies. N = 1.992; 104 per organisatie (landelijk representatief, bron SSI).

FASE 2: nominaties - 75 organisaties
1 tot en met 40 van 2016. Acht uit exploratieve onderzoeken (Heineken, Coca-Cola, Jumbo, KLM, Unilever, Greenchoice, Ben & Jerry's, GStar). Elf ‘wild cards’ (Appelsientje, ANWB, IAmsterdam, ING, Innocent, Marktplaats, NS, Picnic, Rabobank, Regiobank, Unox). 16 betalende participanten.

FASE 1: exploratief onderzoek
eigenschappen inspirerende organisaties namen van inspirerende organisaties, N = 117 grote steden, bron SSI.

Onderzoek Inspirerende 40 Synergie

business- & marketingprofessionals

FASE 3: onderzoek ranking
ranking van de 56 genomineerden op de vier pijlers & algemene inspiratiescore, case studies. N = 1.190; 85 per organisatie (bronnen: FD Mediagroep, Adfogroep, DirectResearch, Nyenrode en NCD).

FASE 2: nominaties - 48 organisaties
1 tot en met 44 van 2016, zes uit het exploratieve onderzoek (TED, Endemol, WNF, Rode Kruis, Unicef, Greenpeace), zes wildcards voor onderzoekspartners (NCD, Nyenrode, Food2Smile, Horizon, Urban Mining, TvM en Adformatie).

 

FASE 1: exploratief onderzoek
eigenschappen inspirerende organisaties voor eigen werk namen van inspirerende organisaties. N = 80.